vrijdag 15 december 2006

Heli Hiking op Franz Josef Glacier!

Tijdens onze rit naar Franz Josef Glacier stoppen we eerst nog even bij The Pancake Rocks.

Dit keer komen we helaas tegelijk aan met een bus Japanse toeristen. Dus besluiten we eerst in het restaurant aan de overkant te gaan lunchen. Vervolgens is de bus weer vertrokken en hebben we het prachtige water en rots spektakel praktisch voor onszelf.

Na een paar foto momentjes stappen we weer in de auto en rijden we richting Franz Josef Glacier. Onderweg zien we een kleine camping net voor het dorp. We besluiten daar te gaan overnachten. En net als we onze tent hebben opgezet zien we dat er bij de buren in de wei een paar Alpaca's staan. Dus toch even kijken en aaien.

De volgende dag is het zover. We gaan Heli Hiken op de Franz Josef Gletsjer, Woeha! Dat houdt in dat je per helikopter een korte vlucht maakt boven de gletsjer en vervolgens word je op de gletsjer gedropt bij een gids. Je bindt de spikes onder je wandelschoenen en krijgt een echte pikhouweel mee en dan ga je met je groepje ruim een uur lang over de gletsjer wandelen.


Het is geen goedkoop uitje, maar trust me... you have to try it! Dit is echt zo gaaf. Je loopt over de gletsjer. Soms echt Langs serieus diepe spleten. Hier en daar moet je ook even klimmen en klauteren of over een spleet springen. En soms kun je je ook even verstoppen in een echte ijsgrot.

Na al dit spektakel brengt de helikopter ons weer terug. Deze keer had ik geluk. Ik mocht voorin zitten naast de piloot. En ben je net aan het genieten van het uitzicht.... vliegt in één keer de deur van de helicopter open! Ik heb geen hoogtevrees, maar dit was toch wel ff een dingetje. Maar gelukkig beschikt onze piloot over de typische Kiwi nuchterheid. Zijn reactie op het voorval: "Oh no worries miss, this happens all the time, but you're safe". Tsja of ik mij daar nu door gerustgesteld moet voelen???

Maar goed op dit kleine incidentje na blijft het vooral bizar dat je net nog op een gletsjer op 3000 meter hoogte stond. En dat je vervolgens vanuit de helikopter 5 km verderop het strand ziet met palmbomen. Ik hou er van, Nieuw Zeeland met zijn vele gezichten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten